Dečja igra

Dečija igra - Mamina prodavnica

Koja je to najmoćnija aktivnost koja doprinosi sveobuhvatnom razvoju deteta?

Ako ste prvo pomislili na učenje, delimično ste u pravu.

Ako ste pomislili na sport, delimično ste u pravu.

Ako ste pomislili na igru, zaista ste u pravu!

Dečja igra je mnogo više od samo zabavljanja!

Ukoliko vas interesuje zašto je dečja igra najmoćnija aktivnost koja doprinosi sveobuhvatnom razvoju deteta, kao i kako deteta kroz igru raste i razvija se, pročitajte tekst do kraja.

 

Šta je igra?

 

Svi se slažu da je igra osnovno obeležje detinjstva, ali postoje predrasude vezane za značaj koji igra ima za dečji razvoj.

Najčešće se dečja igra doživljava kao lako, zabavno, besciljno i beskorisno gubljenje vremena.

Ipak, igra je veoma značajna za optimalni razvoj deteta.

Igra je primarni način da dete uči o svom svetu, da razume kako stvari funkcionišu, da razvija nove fizičke, mentalne i socijalne veštine i veze.“ (VanFlett, 2008)

 

Zašto je dečja igra važna ?

 

Postoji više vrsta i oblika igara, a najvažnija karakteristika igre je zadovoljstvo koje se oseća tokom te aktivnoati.

Sa zadovoljstvom dolazi moćan nagon da se ta aktivnost ponavlja.

Sa ponavljanjem dolazi do vičnosti.

Vičnost (ili usavršavanje) donosi osećaj uspešnosti i samopouzdanja.

Zar ne želimo da nam deca budu srećna i puna samopouzdanja? Počinjete li da razumete zašto je igra najmoćnija aktivnost koja doprinosi sveobuhvatnom ravoju deteta?

Igra za decu predstavlja aktivnost kojom zadovoljavaju svoje osnovne potrebe, razvijaju umne i stvaralačke sosobnosti, uče, jačaju zdravlje i socijalizuju se.

Kroz igru dete pokušava da „pomiri“ raskorak između sopstveni mogućnosti i onoga što se od njega očekuje da usvoji i nauči kako bi se uspešno uključilo u društvenu sredinu.

Dete najčešće nije u stanju da potpuno shvati i savlada situacije na koje nailazi u običnom životu, ali u igri stvara situacije koje su pod njegovom kontrolom, koje može u potpunosti da razume i u kojima se oseća sigurno. U igri deca ulažu svu svoju snagu, pamet, veštinu i strpljenje, što se retko zapaža u nekim drugim aktivnostima.

Upravo u ovome leži moć igre.

 

Šta zapravo igra razvija kod deteta i kojim igrama?

 

Kroz igru dete može da unapređuje skoro sve sposobnost i veštinei:

  • Dolazi do razvijanja i unapređivanja intelektualnih sposobnosti. Kroz igru deca uče o konceptima, kako da grupišu i razvrstavaju objekte, kako da razumeju stvari i događaje, kako i da reše problem. Igra često uključuje pokušaje i pogreške, kao i zadatke u obliku rešavanja problema. Igra zahteva od deteta da odlučuje, da bude aktivno, kao i da praviti planove za postizanje cilja.

Dobar primer igre koja podstiče razvoj intelektualnih sposobnosti je igra memorije.  Na slici ispod se vide kartice sa različitim sličicama, mlađa deca mogu da koriste slike za učenje pojmova (tada razvijaju i verbalne sposobnosti), a starija deca da igraju igru memorije. Na slici je „Igra memorije za decu – Vertigo“ koju možete kupiti u Maminoj prodavnici.

 

Igra memorije za decu - Vertigo

 

  • Razvijaju se senzorne i motoričke sposobnosti. Kroz igru, deca razvijaju kontrolu i koordinaciju nad mišićima koji su potrebni da bi hodali, udarali, jeli ili pisali. Grube motoričke veštine mogu biti poboljšane kada dete koje je tek prohodalo počne da gura neku od guralica (na primer, igračku kolica za kupovinu) ili kada starije dete igra školice. Fine motorne veštine se mogu razvijati kada dete koristi svoje prste da naniže perlice za ogrlicu ili crta bojicama na papiru.

Kada bacaju i hvataju loptu, deca uvežbavaju koordinaciju ruka-oko i sposobnost da uhvate tu loptu. Kada deca šutiraju loptu, oni vežbaju koordinaciju i razvijaju kontrolu, tonus i fleksibilnost krupnih mišića.

Igre kockama, takođe razvija ove sposobnosti.

„Kocke za maštanje – Zvezdanik“  predstavljaju edukativnu, kreativnu, ekološku igračku. One dolaze u pakovanju od 53 komada kocaka u vidu rasklopa, koje dete prvo treba da sastavi, pa tek onda može da slaže i napravi beskrajno mnogo oblika.

 

Moje kocke za maštanje - Zvezdanik

 

  • Razvijaju se verbalne sposobnosti. Pričanje, pevanje, rimovanje, igra reči pomažu deci da savladaju pravila i zvuk jezika dok se zabavljaju.

Čitanje knjiga sa decom može veoma doprineti razvoju verbalnih sposobnosti. Ukoliko sa detetom budete čitali knjigu „Putujte sa Pijem“, ona će ih uvesti i u svet pravilne komunikacije, osećanja i fizičkog razvoja.

 

Putujte sa Pijem

 

  • Razvijaju socijalne i emocionalne veštine. Igra razvija deci maštu i kreativnost, omogućava deci da vežbaju socijalne veštine kao što su čekanje, pregovaranje, smenjivanje, kooperaciju, kompromisi, deljenje i izražavanje emocija. Dok deca uče o sebi i svetu koji ga okružuje, oni stiču samopouzdanje, samopouzdanje i samoizražavanje.

Osim društvenih igara, možete korisiti lutke kako bi pomogli detetu da razvija svoje socijalne i emocionalne sposobnosti. „MonsterZ – dobra čudovišta – Koba Yagi“ su dobra čudovišta koja jedu strahove vaše dece! U Maminoj prodavnici možete pronaći više ovih dobrih i veoma korisnih čudvišta.

 

Ovo je najvažnije da zapamtite – kako se deca razvijaju kroz igru?

 

Da rezimiramo.

Deca su prirodno radoznala.

Ta radoznalost ih pokreće da istražuju kroz igru, jer kako je već navedeno, deca često ne razumeju šta se to dešava oko njih te kroz igru pokušava to da shvate.

Kako dete istražuje kroz igru, ono otkriva nove stvari i uči.

Dete učenje i istraživanje doživljava kao zabavne.

Ako je detetu nešto zabavno, zašto onda to ne bi ponavljalo, zar ne? A dete voli da ponavlja aktivnosti koje su mu zabavne.

Dakle, ponavljanje zabavnih aktivnosti pomažu detetu da usavrši svoje veštine.

Dete koje je usavršilo svoje veštine oseća se samouvereno.

Samouvereno dete oseća da je sposobno da pokuša sa novim izazovom i tako ciklus počinje opet ispočetka: radoznalost, istraživanje, učenje je zabavno, ponavljanje, usavršavanje veština, povećanje samopouzdanja, spremnost za nove izazove.

 

P.S. Sigurno ste primetili da su igračke dečje dragocenosti. Zato je važno da pričamo i o njima. Kako izabrati one koje najbolje stimulišu razvoj određenih sposobnosti i veština deteta možete pročitati ovde.

 

Literatura:

Kamenov, E. (2006): “Dečja igra”; Zavod za udžbenike, Beograd

„The Value of Play“, Health & Safety Notes California Childcare Health Program (https://cchp.ucsf.edu/sites/cchp.ucsf.edu/files/valueplayen_adr.pdf)

Perry, Hogan and Marlin (2000): “Curiosity, Pleasure and Play: A Neurodevelopmental Perspective”

(https://childtrauma.org/wp-content/uploads/2014/12/CuriosityPleasurePlay_Perry.pdf)

 

Autorka teksta: Manuela Kamikovski, mama, dipl.psiholog, porodični savetnik i asertivni trener, osnivačica i urednica stranice Mamino vreme

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *